|
Sojusz Fallen Fallen
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ricko
Brain
Dołączył: 07 Sie 2006
Posty: 3255
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ..::Zabrze::..
|
Wysłany: Sob 19:25, 09 Kwi 2011 Temat postu: Kwerendy & Raporty |
|
|
Kwerenda (z ang. query - zapytanie, do bazy danych) – czynność polegająca na zbieraniu lub poszukiwaniu informacji w aktach, bibliotekach, a przede wszystkim bazach danych. Są to zapytania skierowane do tabeli lub innej kwerendy. W wyniku jej wykonania wyświetlone zostaną rekordy tabeli w liczbie i kolejności spełniających warunki zapytania. Kwerendy pozwalają na różne sposoby oglądać, zmieniać i analizować dane. Można ich również używać jako źródeł rekordów dla następnych obiektów (formularzy, raportów i stron dostępu do danych). Najczęściej używanym typem kwerendy jest kwerenda wybierająca.
Pierwsza wzmianka dotycząca kwerend miała miejsce w 1701 roku kiedy zostało przedstawionych 31 pytań zawartych w zbiorze o nazwie Kwerendy. Ponadto mianem kwerendy (Query) określano pytania dotyczące refleksji zadawane członkom Religijnego Towarzystwa Przyjaciół.
Kwerenda opiera się na języku SQL (strukturalny język zapytań), można je tworzyć za pomocą kreatora lub bezpośrednio w SQL (dla zaawansowanych).
Budowa Kwerendy
Kwerenda zawiera następujące wiersze:
- pole – nazwa wybranego pola z tabeli
- tabela – nazwa tabeli z której pochodzi wybrane pole
- sortuj – do wyboru rosnąco/malejąco, domyślnie bez sortowania
- pokaż – do wyboru tak/nie
- kryteria – wiersz w którym wpisujemy parametry zapytania
- lub – wiersz w którym wpisujemy parametry zapytania
Rodzaje:
a)Kwerenda wybierająca - Ten rodzaj kwerendy jest najczęściej stosowany. Służy ona do zbierania i wyświetlania informacji z tabeli lub tabel, sumowania i wyliczania średnich, grupowania rekordów.
b)Kwerenda parametryczna -wyszukuje dane z poszczególnych tabel po podaniu parametru wpisanego w nawiasach kwadratowych
c)Kwerenda krzyżowa - Kwerenda krzyżowa wyświetla wartości sumowane (sumy, zliczenia i średnie) z jednego pola w tabeli i na podstawie jednego zestawu faktów grupuje je po lewej stronie arkusza danych, a na podstawie drugiego zestawu faktów w górnej części arkusza
d)Kwerenda funkcjonalna - pozwalają na wprowadzanie zmian w wielu rekordach. Istnieją cztery rodzaje kwerend modyfikujących: usuwająca, aktualizująca, dołączająca i tworząca tabele.
*Kwerenda usuwającą - Usuwa grupę rekordów z jednej lub kilku tabel. Kwerenda usuwająca może być użyta na przykład do usunięcia produktów, które zostały wycofane z oferty i na które nie ma zamówień. Użycie kwerendy usuwającej powoduje usunięcie całych rekordów, nie zaś wybranych pól w rekordach.
*Kwerenda aktualizująca - Dokonuje globalnych zmian w grupie rekordów w tabeli lub kilku tabelach. Na przykład można podwyższyć o 10% ceny wszystkich produktów mlecznych lub dać pięcioprocentową podwyżkę wszystkim pracownikom należącym do określonej kategorii zawodowej. Za pomocą kwerend aktualizujących można zmieniać dane w istniejących tabelach.
*Kwerenda dołączająca - Dodaje grupę rekordów z tabeli lub tabel na końcu innej tabeli lub tabel. Na przykład jeśli firmie przybywają nowi klienci, których dane znajdują się w osobnej bazie danych, aby uniknąć wpisywania wszystkich tych informacji, można dołączyć je do tabeli "Klienci". Kwerendy dołączające są również przydatne w następujących sytuacjach:
*Kwerenda tworząca tabelę - Tworzy nową tabelę z wszystkich lub części danych znajdujących się w jednej lub kilku tabelach.
e) Kwerendy wyszukujące duplikaty - pozwala wyszukać powtarzające się rekordy lub wartości pól w tabeli.
f) Kwerendy wyszukujące niepasujące dane - wyszukuje dane w tabeli, które nie mają odpowiedników w drugiej tabeli.
g) Kwerenda autoodnośnika automatycznego - pozwala automatycznie wypełniać wartości pola lub pól dla nowych rekordów.
h) Kwerenda składająca - łączy pola lub kolumny z jednej lub kilku tabel lub kwerend w jedno pole lub kolumnę w wynikach kwerendy.
Przykładowa Kwerenda Wybierająca:
Raport - prezentacja informacji przygotowana przez aplikację bazodanową w postaci dokumentu wyświetlonego na ekranie komputera zwykle z możliwością wydrukowania jego papierowej kopii na drukarce. Informacje zamieszczone na raporcie dotyczą zwykle danych przechowywanych w bazie danych. Mogą to być po prostu wiersze z danymi trzymanymi w bazie danych lub też wiersze z danymi uzupełnione o podsumowania dla każdej grupy wierszy. Podstawowe założenia dotyczące raportu jest takie, że użytkownik nie może zmienić wyświetlonej kopii raportu. Procedura tworzenia raportu jest pracochłonna, dlatego wygodniej jest zaprojektować raport z użyciem kreatora, a później zmodyfikować go w widoku projektu. Aby ułatwić tworzenie raportu projekt raportu dzieli się na sekcje. Rodzaje:
a)grupująco-podsumowujący -tworzy się przy pomocy kreatora, składa się z wielu części (nagłówek strony, stopka strony)
b)wielokolumnowy - tworzenie rozpoczynamy od decyzji dotyczącej źródła danych
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ricko dnia Sob 19:53, 09 Kwi 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|