Forum Sojusz Fallen
Fallen
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wprowadzenie do Sieci Komputerowych

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Sojusz Fallen Strona Główna -> Ściągi, Zadania itp. / SOiSK
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ricko
Brain
<FONT COLOR=DAA520>Brain</FONT>



Dołączył: 07 Sie 2006
Posty: 3255
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ..::Zabrze::..

PostWysłany: Czw 20:28, 01 Wrz 2011    Temat postu: Wprowadzenie do Sieci Komputerowych

Wymagania dotyczące połączenia z Internetem

INTERNET - największa na Ziemi sieć służąca do przesyłania danych. Składa się z wielkiej liczby połączonych ze sobą sieci, zarówno dużych, jak i małych. Nadawcami i odbiorcami danych przesyłanych przez Internet są komputery indywidualnych użytkowników. Aby połączyć się przez Internet, wymagane są: połączenie fizyczne, połączenie logiczne oraz odpowiednie aplikacje

Połączenie fizyczne jest realizowane za pomocą karty rozszerzeń, takiej jak modem lub karta sieciowa, łączącej komputer PC z siecią. Połączenie fizyczne służy do przekazywania sygnałów między komputerami znajdującymi się w sieci lokalnej (LAN) oraz do zdalnych urządzeń znajdujących się w Internecie.

Połączenia logiczne opisywane są przez standardy zwane protokołami. Protokół jest formalnym opisem zestawu reguł i konwencji określających sposób komunikacji między urządzeniami w sieci. Połączenia z Internetem mogą korzystać z wielu protokołów. W Internecie najczęściej wykorzystuje się zestaw protokołów TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol). Protokoły zestawu TCP/IP współpracują ze sobą w celu zapewnienia transmisji i odbioru danych, czyli informacji.

Ostatnią częścią połączenia są aplikacje, czyli programy, które interpretują dane i prezentują je w formie zrozumiałej dla człowieka. Aplikacje używają protokołów przy wysyłaniu i odbieraniu danych za pośrednictwem Internetu. Przeglądarka internetowa prezentuje dane opisane w języku HTML w formie strony [link widoczny dla zalogowanych] Przykładami takich przeglądarek są Internet Explorer oraz Netscape. Protokół FTP jest używany do pobierania plików oraz programów z Internetu. Przeglądarki WWW używają również dodatków (plug-in), aby wyświetlić specyficzne typy danych, takie jak filmy lub animacje w formacie Flash.

_____________________________________________________________

Podstawowe informacje o komputerach PC i jego częściach

Niewielkie elementy dyskretne

Tranzystor — element służący do wzmacniania sygnału bądź otwierania i zamykania obwodu.
Układ scalony — wykonany z materiału półprzewodnikowego element zawierający wiele tranzystorów i wykonujący określone zadanie.
Rezystor — element stosowany do ograniczania lub regulowania przepływu prądu elektrycznego w obwodzie elektronicznym.
Kondensator — podzespół elektroniczny złożony z dwóch przewodzących powierzchni metalowych oddzielonych izolatorem, magazynujący energię w postaci pola elektrostatycznego.
Złącze — część kabla, która jest wpinana do portu lub interfejsu.
Dioda LED — element półprzewodnikowy, który emituje światło, gdy przepływa przezeń prąd.

Podsystemy składowe komputera osobistego

Płytka obwodu drukowanego (PCB) — płytka montażowa, która na jednej lub po obu stronach ma nałożone (wydrukowane) ścieżki przewodzące. Może także zawierać wewnętrzne warstwy sygnałów, zasilania i uziemienia. Są na niej montowane mikroprocesory, układy scalone oraz inne podzespoły elektroniczne.
Napęd CD-ROM — napęd dysków kompaktowych przeznaczony tylko do odczytu informacji z płyt CD-ROM.
Procesor (CPU) — element komputera, który steruje działaniem wszystkich innych elementów. Pobiera instrucje z pamięci i dekoduje je. Wykonuje operacje matematyczne i logiczne, tłumaczy i wykonuje instrukcje.
Napęd dyskietek — napęd w komputerze, który odczytuje i zapisuje dane na dyskietkach, mających postać 3,5-calowych krążków z tworzywa sztucznego, pokrytych warstwą metalu. Standardowe dyskietki pozwalają na zapis około 1 MB danych.
Napęd dysku twardego — urządzenie pamięci masowej w komputerze, które zawiera zestaw wirujących dysków pokrytych warstwą magnetyczną i zwanych talerzami, stosowane do przechowywania danych i programów. Dyski twarde różnią się między sobą pojemnością.
Mikroprocesor — mikroprocesor jest procesorem, który składa się ze specjalnie zaprojektowanych krzemowych układów scalonych i jest bardzo mały. Mikroprocesor wykorzystuje technologię obwodów o bardzo dużej skali integracji (VLSI), co pozwala na integrację pamięci komputera, logiki i sterowania w pojedynczym układzie scalonym. Mikroprocesor zawiera centralną jednostkę wykonawczą (CPU).
Płyta główna — główny obwód drukowany komputera. Płyta główna zawiera magistralę, mikroprocesor i układy scalone stosowane do sterowania wszystkimi wbudowanymi interfejsami urządzeń zewnętrznych, takich jak klawiatura, monitor tekstowy i graficzny, porty szeregowe, joystick i myszka.
Magistrala — zestaw połączeń na płycie głównej, przez które przesyłane są dane i sygnały taktujące między różnymi częściami komputera.
Pamięć o dostępie swobodnym (RAM) — znana również jako pamięć do zapisu i odczytu; można w niej zapisywać nowe dane i odczytywać dane tam przechowywane. Aby móc przechowywać dane, pamięć RAM wymaga zasilania elektrycznego. Jeśli komputer zostanie wyłączony lub nastąpi zanik zasilania, wszystkie dane przechowywane w pamięci RAM zostaną utracone.
Pamięć tylko do odczytu (ROM) — pamięć komputera, w której znajdują się wcześniej zapisane dane. Po zapisaniu danych w układzie pamięci ROM nie można ich stamtąd usunąć, można je jedynie odczytywać.
Jednostka systemowa — główna część komputera, w skład której wchodzi obudowa, mikroprocesor, pamięć główna, magistrala i porty. Jednostka systemowa nie obejmuje klawiatury, monitora, ani żadnych innych urządzeń zewnętrznych przyłączanych do komputera.
Złącze rozszerzeń — gniazdo na płycie głównej, w którym można umieścić płytkę drukowaną zwiększającą funkcjonalność komputera.
Zasilacz — podzespół dostarczający energię elektryczną do komputera.

Podzespoły na płycie montażowej

Płyta montażowa — płyta drukowana zawierająca obwody i gniazda, do których mogą być włożone dodatkowe urządzenia elektroniczne na innych płytkach drukowanych (kartach rozszerzeń); w przypadku komputera określenie to odnosi się do płyty głównej lub jej części.
Karta sieciowa — karta rozszerzeń umieszczana w komputerze w celu umożliwienia połączeń sieciowych.
Karta graficzna — obwód drukowany umieszczany w komputerze w celu umożliwienia wyświetlania danych.
Karta dźwiękowa — karta rozszerzeń umożliwiająca komputerowi przetwarzanie i emitowanie dźwięków.
Port równoległy — interfejs umożliwiający przesyłanie jednocześnie więcej niż jednego bitu danych, używany do połączeń z urządzeniami zewnętrznymi, takimi jak drukarki.
Port szeregowy — interfejs, który może być używany do komunikacji szeregowej, podczas której w danym momencie jest transmitowany tylko jeden bit danych.
Port myszy — port przeznaczony do podłączania myszy do komputera.
Port USB (Universal Serial Bus) — złącze umożliwiające szybkie i łatwe podłączenie do komputera takich urządzeń, jak myszka czy drukarka.
Firewire — standard interfejsu magistrali szeregowej, umożliwiający szybką komunikację i izochroniczne usługi transmisji danych w czasie rzeczywistym.
Przewód zasilania — przewód używany do podłączania urządzenia zasilanego prądem do źródła zasilania.

_____________________________________________________________

Karta Sieciowa

Karta sieciowa, czyli adapter LAN, umożliwia komputerowi osobistemu nawiązywanie i przyjmowanie połączeń sieciowych. W przypadku komputerów biurkowych (typu desktop) jest to płytka drukowana, która znajduje się w gnieździe na płycie głównej i udostępnia interfejs do sieci . W komputerach przenośnych (typu laptop) jest zwykle zintegrowana z komputerem lub ma postać karty PCMCIA (Personal Computer Memory Card International Association), inaczej zwanej kartą PC (PC card) . Karty PCMCIA są niewielkie, o rozmiarach karty kredytowej. Typ używanej karty musi odpowiadać medium oraz protokołowi stosowanemu w sieci lokalnej.

Karta sieciowa komunikuje się z siecią za pośrednictwem łącza szeregowego, zaś z komputerem poprzez magistralę wewnętrzną komputera. Do współpracy z systemem operacyjnym karta sieciowa wykorzystuje żądanie przerwania (IRQ), adres I/O (wejścia–wyjścia) oraz górny obszar pamięci. Wartość żądania przerwania (IRQ) jest przypisanym adresem, gdzie komputer może oczekiwać, że określone urządzenie przerwie mu, kiedy urządzenie to wysyła do komputera sygnały dotyczące jego działania. Na przykład, kiedy drukarka zakończyła drukowanie, wysyła do komputera sygnał przerwania. Sygnał ten chwilowo przerywa działanie komputera, który może podjąć decyzję, co przetwarzać w następnej kolejności. Ponieważ różne sygnały wysłane do komputera na tej samej linii przerwań nie mogłyby być zrozumiane przez komputer, dla każdego urządzenia musi być określona niepowtarzalna wartość oraz ścieżka do komputera. Przed pojawieniem się urządzeń typu Plug-and-Play (PnP) użytkownicy często musieli ręcznie ustawiać wartości IRQ i znać je, kiedy dodawali do komputera nowe urządzenie.

Podczas wyboru typu karty należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
*Protokoły — Ethernet, Token Ring lub FDDI
*Typy mediów — skrętka, kabel koncentryczny, dostęp bezprzewodowy lub światłowód
*Typ magistrali systemowej — PCI lub ISA

_____________________________________________________________

Instalacja karty sieciowej i modemu

Połączenie z Internetem wymaga karty, którą może być modem lub karta sieciowa.

Modem, którego nazwa jest złożeniem słów modulator i demodulator, jest urządzeniem umożliwiającym podłączenie komputera do linii telefonicznej. Modem przekształca (moduluje) dane z postaci cyfrowej na analogową, która jest odpowiednia do przesyłania po zwykłej linii telefonicznej. Po stronie odbiorczej modem demoduluje sygnał, zamieniając go na postać cyfrową. Modemy można instalować wewnątrz komputera lub też na zewnątrz przy pomocy linii telefonicznej.

Każde urządzenie, które ma pracować w sieci, powinno być wyposażone w kartę sieciową stanowiącą interfejs między hostem a siecią. Istnieją różne typy kart sieciowych w zależności od konfiguracji poszczególnych urządzeń. Interfejsy sieciowe komputerów typu notebook mogą być wbudowane, bądź też dołączane za pomocą złącza PCMCIA. W przypadku komputerów stacjonarnych mogą być używane karty sieciowe wewnętrzne lub zewnętrzne , umożliwiające połączenie z siecią poprzez port USB.

Instalacja karty sieciowej jest niezbędna w następujących sytuacjach:

*Dodanie karty sieciowej do komputera, który jej jeszcze nie posiadał
*Wymiana źle funkcjonującej lub uszkodzonej karty sieciowej
*Modernizacja polegająca na wymianie karty 10 Mb/s na lepszą kartę 10/100/1000 Mb/s
*Wymiana na kartę sieciową innego typu, np. bezprzewodową
Instalacja drugiej karty sieciowej, np. na potrzeby związane z robieniem kopii zapasowych lub bezpieczeństwem sieci

Aby przeprowadzić instalację karty sieciowej lub modemu, mogą być wymagane następujące zasoby:
*Wiedza o sposobie konfigurowania karty lub modemu, w tym o ustawieniach zworek i oprogramowaniu plug-and-play
*Narzędzia diagnostyczne
*Umiejętność rozwiązywania konfliktów sprzętowych związanych z zasobami


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ricko dnia Czw 20:42, 01 Wrz 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Sojusz Fallen Strona Główna -> Ściągi, Zadania itp. / SOiSK Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin