|
Sojusz Fallen Fallen
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ricko
Brain
Dołączył: 07 Sie 2006
Posty: 3255
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ..::Zabrze::..
|
Wysłany: Śro 20:25, 02 Lut 2011 Temat postu: Transmisja Szeregowa, RS-232, USB, SCSI etc. |
|
|
TRANSMISJA SYNCHRONICZNA I ASYNCHRONICZNA
*Brak przebiegu zegarowego w obu typach transmisji
*W transmisji synchronicznej zegary są zsynchronizowane przez cały czas transmisji, a w asynchronicznej tylko na czas trwania jednej ramki
*Transmisja synchroniczna używana jest w przypadku przesyłania większej ilości informacji przy większej szybkości transmisji
Parametry transmisji:
*Częstotliwość zegara nadawczego i odbiorczego musi być jednakowa
*Format transmitowanej ramki (rodzaj bitów startu i stopu, format przekazywanego znaku, czyli liczba bitów danych, obecność bitu kontroli parzystości itp. ). W transmisji szeregowej ramkę nazywamy SDU - Serial Data Unit
Transmisja asynchroniczna
Dane są poprzedzone bitem startu (stan logiczny: 0), który jest sygnałem rozpoczęcia transmisji; po nim są przesyłane bity danych, od najmłodszego do najstarszego (możliwa ilość od 5 do 8 ); potem bit parzystości (jeśli jest używany); i po nim następuje odstęp przed następnym znakiem (stan logiczny: 1) - wymagana część tego odstępu nazywa się bitem stopu, może on być dłuższy - nie ma ograniczenia, natomiast stan logiczny 0 w czasie bitu stopu jest rozpoznawany jako błąd ramki (ang. framing error). Każdy znak jest przesyłany i interpretowany niezależnie od innych. Układ odbierający po wykryciu stanu logicznego 0 odmierza czas równy 1/2 czasu przesyłania bitu, i sprawdza, czy nadal jest stan 0 (jeśli nie, jest to traktowane jako błąd), następnie odmierza odcinki czasu równe czasowi 1 bitu i odczytuje stan linii, aby dostać wartości tych bitów. Do tego trybu transmisji wystarcza sam sygnał danych. Podawanie stanu 0 przez dłuższy czas jest sygnałem przerwy (ang. break).
Transmisja synchroniczna
Dane są przesyłane bez dodatkowych bitów, ale są poprzedzone informacją wstępną, pozwalającą wykryć ich początek - zwykle co najmniej trzema bajtami SYN (kod 16h, tak dobrany, by łatwo dało się wykryć jego przesunięcie - tu nie ma sygnału granicy bajtów, jak bity startu/stopu), po których następuje bajt rozpoczynający ramkę (np. SOH - start of header = początek nagłówka), i zakończone sekwencją oznaczającą koniec ramki (np. znakiem ETX - end of text = koniec tekstu; jeśli taki znak ma wystąpić w przesyłanych danych, to jest poprzedzony znakiem wyłączającym jego interpretację jako końca danych); do sprawdzenia poprawności transmisji ramka zwykle zawiera sumę kontrolną, np. CRC. Cała ramka jest traktowana jako całość - jeśli jest w niej błąd, jest odrzucana w całości. Ramka może zawierać - oprócz danych - dodatkowe informacje sterujące, np. dokąd są adresowane (ekran, drukarka,...); koniec tych dodatkowych informacji i początek danych oznacza znak STX (start of text = początek tekstu). Do tego trybu transmisji musi być przesyłany - oprócz danych - sygnał zegarowy, pokazujący kiedy kończy się jeden bit, a zaczyna następny. Sygnał ten jest podawany przez modem, niezależnie od kierunku transmisji danych.
Rodzaje połączeń:
-Simpleks - połączenie jednostronne
-Półdupleks - połączenie w dwie strony na przemian
-Pełny dupleks - połączenie w dwie strony równocześnie
[link widoczny dla zalogowanych]
RS-232
*Interfejs szeregowy
*Transmisja synchroniczna i asynchroniczna
*Umożliwia podłączenie: modemów, myszy, drukarek, a także dwóch komputerów
*Obecnie wypierany przez USB
*Wtyczka DE-9
Rodzaje urządzeń wyróżniane w transmisji:
*DTE - końcowe urządzenia przy przesyłaniu informacji, ostateczny nadawca lub odbiorca np. komputer
*DCE - urządzenia przekazujące informacje do sieci (np. modem) telekomunikacyjnej odbierając je lub odwrotnie od urządzenia DTE
Modem zerowy - bezpośrednie połączenie dwóch urządzeń DTE
USB
Zalety:
*Jeden typ konektora od strony systemu, niezależnie od podłączanego sprzętu
*Oszczędzanie zasobów systemowych
*Możliwość dołączenia 127 urządzeń
*Obsługa urządzeń o różnych szybkościach transmisji (Low, Full lub Hi-Speed)
*Instalowanie urządzeń w locie
*Zasilanie - 500mA (1.1 i 2.0) oraz 900mA (3.0)
*Zastosowanie mechanizmów wykrywania i obsługi błędów
Szybkość transmisji:
1,5Mbit/s (0,1875 MB/s) - Low Speed
12Mbit/s (1,5MB/s) - Full Speed
480Mbit/s (60MB/s) - Hi-Speed
4,8Gbit/s (600MB/s) - Super Speed
Składniki magistrali USB:
*Główny kontroler USB
*Koncentratory USB
*Urządzenia USB
Składniki oprogramowania:
*Sterownik USB - kompletuje informacje o poszczególnych urządzeniach USB (zasoby sys. szybkość transmisji), organizuje transmisje danych dzieląc je na tzw. transakcje
*Sterownik urządzeń USB - komunikuje się bezpośrednio z urządzeniami USB oraz generuje żądanie transmisji (w postaci pakietów IRP)
*Sterownik głównego kontrolera USB - decyduje o kolejności umieszczania transakcji dotyczących określonych urządzeń w pakietach i nadzoruje realizację transmisji
Typy transmisji USB:
*Z przerwaniem
*Blokowa
*Izosynchroniczna
Realizacja transmisji:
1.Etap konfiguracji
2.Sterownik USB ustanawia połączenie między sterownikiem urządzenia, a sterownikiem USB
3.Tworzenie bufora w pamięci dla każdego urządzenia
4.Transmisja jest realizowana po zgłoszeniu żądania przez urządzenie USB (w 1-milisekundowych ramkach)
5.O rozdziale informacji decyduje sterownik głównego kontrolera USB
Kodowanie sygnału
Użycie tzw. kodowania NRZI - kodowanie za pomocą 0 zmianą stanu magistrali (z wysokiego na niski lub odwrotnie), podanie 1 nie powodowało takiej zmiany
CENTRONIX (LPT, IEEE 1284)
*Złącze równoległe
*Stworzony na potrzeby drukarek
*Początkowo zakładał transmisję jednokierunkową (komputer --> drukarka)
*Stosowane złącze - DB25
Tryby pracy:
*Compatibility Mode - standardowy tryb jednokierunkowy
*Nibble Mode - tryb zgodny z trybem przesyłającym powrotne dane przez rejestr statusowy portu Centronics
*Byte Mode - tryb zgodny z praca portu w komputerach typu PS2
*ECP Mode - zmodyfikowany port równoległy pozwalający na swobodną transmisję w obie strony
*EPP Mode - najbardziej zaawansowany tryb pracy, tworzy 8-bitową magistralę mogące przesyłać w obie strony zarówno dane jak i adresy, zaletą EPP jest możliwość podłączenia do portu wielu urządzeń
SCSI
*Złącze równoległe
*Uniwersalne - duża gama urządzeń
*Możliwość podłączenia do 32 urządzeń (jedno jest kontrolerem SCSI)
*Szerokość magistrali 8 bitów (są też wersje 16 i 32-bitowe)
*Urządzenia na magistrali są sobie równorzędne, każde może byc zarówno inicjatorem jak i celem
*Magistrala SCSI zakończona jest specjalnym terminatorem
*Urządzenie SCSI (np. zmieniarka płyt CD) może zawierać do 8 logicznych jednostek określanych jako LUN
*Układy SCSI Controller moga być umieszczone na osobnej karcie - są wtedy określane mianem Bridge Controllera
*Pozwala na podłączenie dysku twardego do więcej niż jednego komputera (Układ V)
*Transmisja: Asynchroniczna i Synchroniczna
*Prędkość transmisji do 320 MB/s
*Istnieją dwie wersje elektryczne SCSI: niesymetryczna i symetryczna (różnicowa)
Sygnał różnicowy
Poziomy logiczne określane są jako różnica pomiędzy przewodem + Sygnał, a przewodem - Sygnał. Dla sygnału niesymetrycznego jest to wartość sygnału w stosunku do stałego potencjału. Dodanie zakłócenia z zewnątrz w przypadku sygnału różnicowego nie powoduje błędu, ponieważ zakłócenie dodaje się do każdego z przewodów i różnica potencjałów pozostaje stała
FIREWIRE (IEEE 1394)
*Magistrala szeregowa
*Służy do przesyłania danych z m.in. kamer cyfrowych
*Szybkość transmisji: 98, 196 i 393 MB/s
*Złącza 6 i 4 stykowe
IRDA
*Wykorzystuje promieniowanie podczerwone (850-900nm)
*Prosta i tanie implementacja
*Mały pobór mocy
*Połączenia typu punkt-punkt
*Szybkość transferu 9,6-112,5 kB/s (1.0), 0,576-5MB/s (1.1) oraz 16MB/s (IrSimple)
*Niewielki zasięg - do kilku metrów
Zastosowania:
*Transmisja danych i mowy między komputerem i komórka
*Transfer plików między komputerami
*Drukowania
*Dostęp do zasobów sieci bezprzewodowej
BLUETOOTH
*Transmisja drogą radiową (pasmo ok 2,4GHz)
*Zakres do 10m (możliwy nawet do 100m w sprzyjających warunkach)
*Pasmo transmisyjne podzielone na 79 kanałów co 1MHz
*Możliwe jest tworzenie sieci bezprzewodowych typu Pikonet i Scatternet
Pikonet
*Liczba urządzeń - 8 (3 bitowy adres urządzeń)
*Jedno urządzenie (wybierane losowo) staje się urządzeniem Master i inicjuje transmisję, pozostałe to Slave
*Urządzenie może być zarówno Master jak i Slave
Scatternet
*Sieć rozproszona
*Połączenie np. dwóch sieci Pikonet - jedno z urządzeń Master staje się również urządzeniem Slave w drugiej sieci
*Jedno urządzenie może być Slave w dwóch sieciach
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ricko dnia Śro 21:45, 02 Lut 2011, w całości zmieniany 11 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|