Sojusz Fallen
Fallen
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Sojusz Fallen Strona Główna
->
Polski
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Klasowe - Technikum nr 7 Zabrze
----------------
Ściągi, Zadania itp.
Piastowie
Matura 04.05.2012 - 22.05.2012 - W trakcie...
Konkursy
III Rzeczpospolita
Matura - Lektury
OGame Wewnętrzne
----------------
Handel
Wojny i Pakty
Farmy i Skany
Nasze Najlepsze RW
Zmiany i Rozmowy o OGame
Statystyki
Metal za kryształ
Kryształ za deuter
Deuter za kryształ
Metal za deuter
Deuter za metal
Informatyka Zaawansowana
OB
SOiSK
Specjalizacja
PSiO
UTK
Angol
Ang.Zaw.
Fiza
Gegra
Hista
Mata
Niemiec
Polski
PP
Religia
WOS
Biola
Chemia
Władcy
Lektury
Olimpiada o Wynalazczości
TP
C
C++
PHP
Walka o Niepodległość
Java
Hyde Park
----------------
             
Zegar
Gadka Szmatka
Dowcipy
Gry Komputerowe
Porozmawiajmy o OGame
Sport
Filmy i TV
Nowinki Komputerowe i Komorkowe
Muza
Inne Unia
----------------
Nasza Gra na Innych Uniach
Archiwum
----------------
U60 i Akademia Fallen
U38
Chwała Fallen
U1
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Ricko
Wysłany: Śro 18:41, 08 Wrz 2010
Temat postu: Lekcje - Wrzesień
08.09.10
T
: POZYTYWIZM - NOWA EPOKA, NOWE IDEAŁY
1.
Daty Ramowe:
od 1864r. do końca XIXw.
2.
Filozofia pozytywna A.Comte'a:
-Znaczenie wiedzy empirycznej oraz naukowości
-Odrzucanie metafizyki i religii (uważanej jako zabobon)
-Wzorem naukowości są nauki przyrodnicze
3.
Hasła Epoki:
-PRACA U PODSTAW - uznanie chłopów i robotników za podstawę narodów, hasło skierowane do warstw wyższych, miały się one opiekować warstwami niższymi, dbać o ich higienę i podstawową edukację
-PRACA ORGANICZNA - społeczeństwo uważane jest jako jeden organizm
-SCJENTYZM - zaufanie do wiedzy
-UTYLITARYZM - inaczej filozofia zdrowego rozsądku, dbanie o pożytek jednostki i społeczeństwa, celem jest szczęście jak największej liczby ludzi
-EMANCYPACJA KOBIET - kobiety chcą się uwolnić od zwierzchnictwa mężczyzn, walczą o prawa obywatelskie dla siebie
-ASYMILACJA ŻYDÓW - przyswajanie żydów do społeczeństwa
4.Najwybitniejsi twórcy polskiego pozytywizmu:
a)Prozaicy
-Eliza Orzeszkowa
-Henryk Sienkiewicz
-Bolesław Prus
b)Poeci
-Adam Asnyk
-Maria Konopnicka
_____________________________________________________________
T
: BIĆ SIĘ CZY NIE BIĆ? POWSTAŃCZY ETOS
1.Pozytywiści odrzucają walkę narodowo-wyzwoleńczą jako szkodliwą dla narodu, uważali że nastąpi biologiczne wyniszczenie narodu
2.Powstańczy etos - szacunek dla przeszłości romantycznej, uwielbienie postawy patrioty walczącego za ojczyznę
3.Lojalizm - całkowita uległość względem zaborców głoszona przez krakowskich konserwatystów
4.Stańczycy - grupa krakowskich konserwatystów, którzy stworzyli antywzorzec patriotyzmu, nazwa pochodzi od pamfletu politycznego pt. 'Teka Stańczyka'
_____________________________________________________________
10.09.10
T
:
BIĆ SIĘ CZY NIE BIĆ - FRAGMENTY. CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
1.Czytanie ze zrozumieniem
ćw.1 str. 18
Romantyzm, autor tłumaczy to podobieństwami do obecnych wówczas
czasów
ćw.2
-marazm
-nadzieja
-mądrość
-korzystanie z historii
ćw.3
W każdej sytuacji przyjmuje inne znaczenie
2.Legenda powstania styczniowego
_____________________________________________________________
15.09.10
T
: MOGIŁY, GROBOWCE, NEKROPOLIE - PRZEMÓWIĆ ZZA GROBU - "GLORIA VICTIS" ELIZY ORZESZKOWEJ
Gloria Victis - Chwała Zwyciężonym
Czas i miejsce akcji: las na Polesiu Litewskim niedaleko Kanału Królewskiego, czas nieokreślony (czytelnik ma się domyśleć, że chodzi o Powstanie Styczniowe)
Bohaterowie: Maryś Tarłowski, Jagmin, Aniela Tarłowska
Postacie historyczne: Romuald Traugutt - ostatni dyktator Powstania Styczniowego
W powstaniu giną głównie młodzi ludzie - zagrożenie dla narodu (unicestwienie)
Eliza Orzeszkowa reprezentuje poglądy młodych pozytywistów, oddaje hołd romantykom, którzy poświęcili życie dla ratowania ojczyzny.
Charakterystyka bohaterów:
Maryś:
niesilny, nieurodziwy, twarz różowa, biała, wątła sylwetka, oczy jak u dziewczyny, intelektualista, zaangażowany w walkę narodowo-wyzwoleńczą
Jagmin:
postawa wyniosła i czarna, iskrzące się oczy, Herkules z kształtów, Scypio rzymski z rysów, krucze włosy, również walczy za ojczyznę.
Narratorem są drzewa - zabieg stylistyczny, jedynie one są jedynymi światkami wydarzeń, które rozegrały się w lesie.
_____________________________________________________________
T
: DWIE MOGIŁY W "NAD NIEMNEM" ELIZY ORZESZKOWEJ
1.Mogiła powstańców:
-w lesie, niewysoki pagórek
-podługowata, o łagodnych stokach
-wynik pracy rąk ludzkich
-porośnięty trawą
-zapomniana - celowe działanie Rosjan
W tym grobie pogrzebanych zostało 40 powstańców: szlachciców i chłopów
2.Język ezopowy - mówienie nie wprost, używanie omówień, eufemizmów i aluzji
3.Mogiła Jana i Cecylii - Legenda
Bohaterami są Jan (chłop) i Cecylia (szlachcianka). Ich małżeństwo jest mezaliansem, nie popierane przez rodziców. Uciekają do puszczy i tam zakładają swój dom, rodzinę i osadę.
_____________________________________________________________
22.09.10
T
: PRZYPOMNIENIE WIADOMOŚCI O STYLACH WYPOWIEDZI
1.Naukowy
*Stosowanie terminów, symboli, wzorów typowych dla danej dziedziny
*Wiele wyrazów ogólnych, opisujących nazwy stosunków i zależności (wynikanie, pochodzenie, obserwacja, wniosek, teza, przesłanka)
*Skomplikowane konstrukcje składniowe
2.Popularnonaukowy
*Ważna jest dbałość o precyzją, ścisłość sformułowań.
*Nie unikanie środków obrazowania
*Objaśnianie także znaczenie używanych terminów, ponieważ adresatem jest czytelnik bez odpowiedniego przygotowania fachowego. punkty, podpunkty.
3.Urzędowy
*Kancelaryzmy (czyli specjalistyczne, biurowe słownictwo: awizować, prolongata, kontrola, koncesja)
*Utarte, przestarzałe formuły o stałym składzie słownym (Uprasza się o...Niniejszym zawiadamia się... Prośbę swą motywuję... Ustala się opłatę w kwocie)
*Wyrazy i zwroty nakazowe (Zobowiązuje się obywatela do...W razie nieuiszczenia opłaty grozi odpowiedzialność karno-skarbowa...)
4.Retoryczny
*Służy przekonaniu odbiorcy (funkcja intelektualno-impresywna)
*Staranny tok wywodu: argumentacja, kompozycja, puenta, polemika, chwyty erystyczne
*Staranna składnia, bogate zdania złożone,
*Ozdobniki stylistyczne (kwiecistość): pytania retor., apostrofy, wykrzyknienia, zwroty do adresata, odwołania i aluzje (literackie, mitologiczne, sakralne), hiperbole, peryfrazy, anegdoty i inne.
5.Potoczny
*Wiąże się z odmianami terytorialnymi (regionalizmy: pyrki, migawka, krańcówka)
*Ekspresyjny, emocjonalny (dzięki kolokwializmom, wykrzyknieniom np. Ale lipa! To jest spec!; mózgownica, kiepeła, baśka pracuje)
*Skrótowy (elipsy, równoważniki: Dwa kilo kartofli)
*Częste uproszczenia fonet. (szejset, piendziesiont, włonczyć, w romantyźmie)
*Obrazowy, barwny (frazeologia potoczna i metaforyka: trzymać język za zębami, nudny jak flaki z olejem, pasuje jak pięść do nosa, leżeć do góry brzuchem, włosy stanęły dęba)
6.Publicystyczny
*Mieszanina stylu potocznego z terminami społecznymi, polit., ekonom.,
*Środki obrazowe (wyścig zbrojeń, klimat odprężenia, pakiet propozycji rozbrojeniowych)
7.Artystyczny
*Używanie specjalnych, wyszukanych słów, należących do słownika literatury, rzadko spotykanych w mowie potocznej (poetyzmy: ruń, toń, gorzeć, kwilić, spowić, nieboskłon, przestwór)
*Osiąganie barwności, plastyczności, ekspresji za pomocą tropów artystycznych: epitety, porównania, metafory, apostrofy, kontrast, antyteza, hiperbola, peryfraza
*Twórcze wykorzystanie języka: nowatorstwo języka (neologizmy, metafory, stylizacja, parodia), eksperymenty i zabawy słowne (słowotwórcze, fonetyczne środki stylistyczne)
_____________________________________________________________
24.09.10
T
: POWIEŚĆ I JEJ ZADANIA. PIEKŁO BALZAKA
_____________________________________________________________
29.09.10
T
: "NAD NIEMNEM" - ELIZA ORZESZKOWA, PRACA Z TEKSTEM.
Ocena Emilii Korczyńskiej i Justyny Orzelskiej
Emilia Korczyńska:
-zapatrzona w siebie
-marzycielka
-egoistka
-niezadowolona z życia
NEGATYWNA
Justyna Orzelska:
-skromna
-wybiera pracę, a nie rozrywki
POZYTYWNA
KRYTERIUM
:Stosunek do życia, pracy
Ocena Zygmunta i Witolda Korczyńskich
Zygmunt Korczyński:
-nie obchodzi go los jego chłopów
-nie podoba mu się Polska
-jest zawiedziony swoim losem
NEGATYWNY
Witold Korczyński:
-kieruje się hasłem "Praca u Podstaw"
-pomaga chłopom
-ma podejście do chłopów, zwraca się do nich bezpośrednio
POZYTYWNY
KRYTERIUM:
Stosunek do chłopów i życia
Poglądy szkodliwe w pozytywizmie w wypowiedzi Zygmunta Korczyńskiego
-Zygmunt jest kosmopolitą
-brak patriotyzmu
-niechęć do tradycji
-Zygmunt nie chce pamiętać o ojcu, który zginął w powstaniu styczniowym
-brak szacunku do przeszłości
-zaakceptowanie rusyfikacji i przegranej Polski
-nie czucie się Polakiem
Zadanie Domowe:
Filozofia Pozytywna A.Comte:
-na pierwszym planie scjentyzm i empiryzm
-odrzucanie metafizyki i religii (agnostycyzm)
-wzorem postępowania nauki przyrodnicze
-nie ważne są przyczyny, lecz powstawanie zjawisk i odkrywanie praw, które nimi rządzą
-krytyka społeczeństwa, powstanie nauki zwanej socjologią
-chęć nadanie filozofii pozytywnej charakteru powszechnego
Organizm Społeczny i Jednostka Ludzka:
-koncepcja jednostki ludzkiej kontrastująca z myśleniem romantycznym
-indywidualność jednostki wytworem zbiorowości pojmowanej jako organizm
-trzy czynniki determinujące jednostkę:
*Rasa - wrodzone i dziedziczne predyspozycje, które człowiek posiada od narodzin łączące się z właściwościami temperamentu i struktury fizycznej, różnorodność ludzi
*Środowisko otaczające ludzi (inni ludzie, wydarzenia polityczne i warunki społeczne)
*Momenty dziejowe - okoliczności działające na jednostkę
Utylitaryzm:
-szczęście jednostki ma się realizować poprzez szczęście ogółu
-opieranie się na doświadczeniach, odrzucanie metafizyki
-ludzkim działaniem kieruje zasada uzyskania przyjemności i unikania przykrości
-najważniejsze przyjemności powinny mieć charakter intelektualny
Utracona Niewinność:
-nauka fundamentem racjonalizmu
-w XXw. nie ma pewności, że nauka przynosi dobro
-pojawienie się konfliktów moralnych i sceptycyzmu
Przewrót Darwinowski:
-stworzenie nowej koncepcji pochodzenia człowieka
-główne pojęcia: dobór naturalny, walka o byt, ewolucja
-wszystkie organizmy (łącznie z człowiekiem) pochodzą od jednego wspólnego "prototypu"
-kolidowanie z biblijną opowieścią o stworzeniu świata
-szybkie zyskanie poparcia dla ewolucjonizmu
-odejście od antropocentryzmu, kwestionowanie uprzywilejowania człowieka w świecie
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin