Ricko
Brain
Dołączył: 07 Sie 2006
Posty: 3255
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ..::Zabrze::..
|
Wysłany: Śro 18:41, 08 Wrz 2010 Temat postu: Lekcje - Wrzesień |
|
|
08.09.10
T: POZYTYWIZM - NOWA EPOKA, NOWE IDEAŁY
1.Daty Ramowe: od 1864r. do końca XIXw.
2.Filozofia pozytywna A.Comte'a:
-Znaczenie wiedzy empirycznej oraz naukowości
-Odrzucanie metafizyki i religii (uważanej jako zabobon)
-Wzorem naukowości są nauki przyrodnicze
3.Hasła Epoki:
-PRACA U PODSTAW - uznanie chłopów i robotników za podstawę narodów, hasło skierowane do warstw wyższych, miały się one opiekować warstwami niższymi, dbać o ich higienę i podstawową edukację
-PRACA ORGANICZNA - społeczeństwo uważane jest jako jeden organizm
-SCJENTYZM - zaufanie do wiedzy
-UTYLITARYZM - inaczej filozofia zdrowego rozsądku, dbanie o pożytek jednostki i społeczeństwa, celem jest szczęście jak największej liczby ludzi
-EMANCYPACJA KOBIET - kobiety chcą się uwolnić od zwierzchnictwa mężczyzn, walczą o prawa obywatelskie dla siebie
-ASYMILACJA ŻYDÓW - przyswajanie żydów do społeczeństwa
4.Najwybitniejsi twórcy polskiego pozytywizmu:
a)Prozaicy
-Eliza Orzeszkowa
-Henryk Sienkiewicz
-Bolesław Prus
b)Poeci
-Adam Asnyk
-Maria Konopnicka
_____________________________________________________________
T: BIĆ SIĘ CZY NIE BIĆ? POWSTAŃCZY ETOS
1.Pozytywiści odrzucają walkę narodowo-wyzwoleńczą jako szkodliwą dla narodu, uważali że nastąpi biologiczne wyniszczenie narodu
2.Powstańczy etos - szacunek dla przeszłości romantycznej, uwielbienie postawy patrioty walczącego za ojczyznę
3.Lojalizm - całkowita uległość względem zaborców głoszona przez krakowskich konserwatystów
4.Stańczycy - grupa krakowskich konserwatystów, którzy stworzyli antywzorzec patriotyzmu, nazwa pochodzi od pamfletu politycznego pt. 'Teka Stańczyka'
_____________________________________________________________
10.09.10
T: BIĆ SIĘ CZY NIE BIĆ - FRAGMENTY. CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
1.Czytanie ze zrozumieniem
ćw.1 str. 18
Romantyzm, autor tłumaczy to podobieństwami do obecnych wówczas
czasów
ćw.2
-marazm
-nadzieja
-mądrość
-korzystanie z historii
ćw.3
W każdej sytuacji przyjmuje inne znaczenie
2.Legenda powstania styczniowego
_____________________________________________________________
15.09.10
T: MOGIŁY, GROBOWCE, NEKROPOLIE - PRZEMÓWIĆ ZZA GROBU - "GLORIA VICTIS" ELIZY ORZESZKOWEJ
Gloria Victis - Chwała Zwyciężonym
Czas i miejsce akcji: las na Polesiu Litewskim niedaleko Kanału Królewskiego, czas nieokreślony (czytelnik ma się domyśleć, że chodzi o Powstanie Styczniowe)
Bohaterowie: Maryś Tarłowski, Jagmin, Aniela Tarłowska
Postacie historyczne: Romuald Traugutt - ostatni dyktator Powstania Styczniowego
W powstaniu giną głównie młodzi ludzie - zagrożenie dla narodu (unicestwienie)
Eliza Orzeszkowa reprezentuje poglądy młodych pozytywistów, oddaje hołd romantykom, którzy poświęcili życie dla ratowania ojczyzny.
Charakterystyka bohaterów:
Maryś: niesilny, nieurodziwy, twarz różowa, biała, wątła sylwetka, oczy jak u dziewczyny, intelektualista, zaangażowany w walkę narodowo-wyzwoleńczą
Jagmin: postawa wyniosła i czarna, iskrzące się oczy, Herkules z kształtów, Scypio rzymski z rysów, krucze włosy, również walczy za ojczyznę.
Narratorem są drzewa - zabieg stylistyczny, jedynie one są jedynymi światkami wydarzeń, które rozegrały się w lesie.
_____________________________________________________________
T: DWIE MOGIŁY W "NAD NIEMNEM" ELIZY ORZESZKOWEJ
1.Mogiła powstańców:
-w lesie, niewysoki pagórek
-podługowata, o łagodnych stokach
-wynik pracy rąk ludzkich
-porośnięty trawą
-zapomniana - celowe działanie Rosjan
W tym grobie pogrzebanych zostało 40 powstańców: szlachciców i chłopów
2.Język ezopowy - mówienie nie wprost, używanie omówień, eufemizmów i aluzji
3.Mogiła Jana i Cecylii - Legenda
Bohaterami są Jan (chłop) i Cecylia (szlachcianka). Ich małżeństwo jest mezaliansem, nie popierane przez rodziców. Uciekają do puszczy i tam zakładają swój dom, rodzinę i osadę.
_____________________________________________________________
22.09.10
T: PRZYPOMNIENIE WIADOMOŚCI O STYLACH WYPOWIEDZI
1.Naukowy
*Stosowanie terminów, symboli, wzorów typowych dla danej dziedziny
*Wiele wyrazów ogólnych, opisujących nazwy stosunków i zależności (wynikanie, pochodzenie, obserwacja, wniosek, teza, przesłanka)
*Skomplikowane konstrukcje składniowe
2.Popularnonaukowy
*Ważna jest dbałość o precyzją, ścisłość sformułowań.
*Nie unikanie środków obrazowania
*Objaśnianie także znaczenie używanych terminów, ponieważ adresatem jest czytelnik bez odpowiedniego przygotowania fachowego. punkty, podpunkty.
3.Urzędowy
*Kancelaryzmy (czyli specjalistyczne, biurowe słownictwo: awizować, prolongata, kontrola, koncesja)
*Utarte, przestarzałe formuły o stałym składzie słownym (Uprasza się o...Niniejszym zawiadamia się... Prośbę swą motywuję... Ustala się opłatę w kwocie)
*Wyrazy i zwroty nakazowe (Zobowiązuje się obywatela do...W razie nieuiszczenia opłaty grozi odpowiedzialność karno-skarbowa...)
4.Retoryczny
*Służy przekonaniu odbiorcy (funkcja intelektualno-impresywna)
*Staranny tok wywodu: argumentacja, kompozycja, puenta, polemika, chwyty erystyczne
*Staranna składnia, bogate zdania złożone,
*Ozdobniki stylistyczne (kwiecistość): pytania retor., apostrofy, wykrzyknienia, zwroty do adresata, odwołania i aluzje (literackie, mitologiczne, sakralne), hiperbole, peryfrazy, anegdoty i inne.
5.Potoczny
*Wiąże się z odmianami terytorialnymi (regionalizmy: pyrki, migawka, krańcówka)
*Ekspresyjny, emocjonalny (dzięki kolokwializmom, wykrzyknieniom np. Ale lipa! To jest spec!; mózgownica, kiepeła, baśka pracuje)
*Skrótowy (elipsy, równoważniki: Dwa kilo kartofli)
*Częste uproszczenia fonet. (szejset, piendziesiont, włonczyć, w romantyźmie)
*Obrazowy, barwny (frazeologia potoczna i metaforyka: trzymać język za zębami, nudny jak flaki z olejem, pasuje jak pięść do nosa, leżeć do góry brzuchem, włosy stanęły dęba)
6.Publicystyczny
*Mieszanina stylu potocznego z terminami społecznymi, polit., ekonom.,
*Środki obrazowe (wyścig zbrojeń, klimat odprężenia, pakiet propozycji rozbrojeniowych)
7.Artystyczny
*Używanie specjalnych, wyszukanych słów, należących do słownika literatury, rzadko spotykanych w mowie potocznej (poetyzmy: ruń, toń, gorzeć, kwilić, spowić, nieboskłon, przestwór)
*Osiąganie barwności, plastyczności, ekspresji za pomocą tropów artystycznych: epitety, porównania, metafory, apostrofy, kontrast, antyteza, hiperbola, peryfraza
*Twórcze wykorzystanie języka: nowatorstwo języka (neologizmy, metafory, stylizacja, parodia), eksperymenty i zabawy słowne (słowotwórcze, fonetyczne środki stylistyczne)
_____________________________________________________________
24.09.10
T: POWIEŚĆ I JEJ ZADANIA. PIEKŁO BALZAKA
_____________________________________________________________
29.09.10
T: "NAD NIEMNEM" - ELIZA ORZESZKOWA, PRACA Z TEKSTEM.
Ocena Emilii Korczyńskiej i Justyny Orzelskiej
Emilia Korczyńska:
-zapatrzona w siebie
-marzycielka
-egoistka
-niezadowolona z życia
NEGATYWNA
Justyna Orzelska:
-skromna
-wybiera pracę, a nie rozrywki
POZYTYWNA
KRYTERIUM:Stosunek do życia, pracy
Ocena Zygmunta i Witolda Korczyńskich
Zygmunt Korczyński:
-nie obchodzi go los jego chłopów
-nie podoba mu się Polska
-jest zawiedziony swoim losem
NEGATYWNY
Witold Korczyński:
-kieruje się hasłem "Praca u Podstaw"
-pomaga chłopom
-ma podejście do chłopów, zwraca się do nich bezpośrednio
POZYTYWNY
KRYTERIUM: Stosunek do chłopów i życia
Poglądy szkodliwe w pozytywizmie w wypowiedzi Zygmunta Korczyńskiego
-Zygmunt jest kosmopolitą
-brak patriotyzmu
-niechęć do tradycji
-Zygmunt nie chce pamiętać o ojcu, który zginął w powstaniu styczniowym
-brak szacunku do przeszłości
-zaakceptowanie rusyfikacji i przegranej Polski
-nie czucie się Polakiem
Zadanie Domowe:
Filozofia Pozytywna A.Comte:
-na pierwszym planie scjentyzm i empiryzm
-odrzucanie metafizyki i religii (agnostycyzm)
-wzorem postępowania nauki przyrodnicze
-nie ważne są przyczyny, lecz powstawanie zjawisk i odkrywanie praw, które nimi rządzą
-krytyka społeczeństwa, powstanie nauki zwanej socjologią
-chęć nadanie filozofii pozytywnej charakteru powszechnego
Organizm Społeczny i Jednostka Ludzka:
-koncepcja jednostki ludzkiej kontrastująca z myśleniem romantycznym
-indywidualność jednostki wytworem zbiorowości pojmowanej jako organizm
-trzy czynniki determinujące jednostkę:
*Rasa - wrodzone i dziedziczne predyspozycje, które człowiek posiada od narodzin łączące się z właściwościami temperamentu i struktury fizycznej, różnorodność ludzi
*Środowisko otaczające ludzi (inni ludzie, wydarzenia polityczne i warunki społeczne)
*Momenty dziejowe - okoliczności działające na jednostkę
Utylitaryzm:
-szczęście jednostki ma się realizować poprzez szczęście ogółu
-opieranie się na doświadczeniach, odrzucanie metafizyki
-ludzkim działaniem kieruje zasada uzyskania przyjemności i unikania przykrości
-najważniejsze przyjemności powinny mieć charakter intelektualny
Utracona Niewinność:
-nauka fundamentem racjonalizmu
-w XXw. nie ma pewności, że nauka przynosi dobro
-pojawienie się konfliktów moralnych i sceptycyzmu
Przewrót Darwinowski:
-stworzenie nowej koncepcji pochodzenia człowieka
-główne pojęcia: dobór naturalny, walka o byt, ewolucja
-wszystkie organizmy (łącznie z człowiekiem) pochodzą od jednego wspólnego "prototypu"
-kolidowanie z biblijną opowieścią o stworzeniu świata
-szybkie zyskanie poparcia dla ewolucjonizmu
-odejście od antropocentryzmu, kwestionowanie uprzywilejowania człowieka w świecie
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ricko dnia Śro 19:09, 17 Lis 2010, w całości zmieniany 12 razy
|
|